Ana Yemekler,

Hodan, Zılbıt, Kaldirek... Siz Ne diyorsunuz peki...

4/24/2016 DerinliTatlar 0 Yorumlar


Kumlu yumuşak topraklarda yetişir. Mineral deposudur. Yöreye göre bir sürü ismi vardır. Kimisi hodan der, kimisi ıspıt, kimisi kaldirek, kimisi zılbıt, kimisi...


Kökleri ve yaprakları yemek olarak kullanılırken çiçekleri salatalarda bir renk bir lezzet olarak kullanılabilir.
* Cesaret artırıcı özelliği vardır. Eskiden savaşa giden askerlerin atlarının üzengilerine hodan otu çiçeği sürülür ve cesaretlerinin artması sağlanırdı.
* Sıkıntıları giderir. Böbrek üstü bezlerini etkilediğinden dolayı, insanları rahatlatıcı ve sıkıntı giderici özelliği vardır.
* Yüksek oranda, kalsiyum, potasyum, ve mineral tuz içerir.
* Tuzsuz rejimler için oldukça idealdir.
* Terletici özelliği vardır.
* İdrar söktürücüdür.
* Balgam Söktürücüdür.
* Boğaz ağrılarına faydalıdır.
* Öksürüğü giderir. . 



Çocukluğumdan kalan sağlıklı bir lezzet. Mart ayının ortalarında çıkmaya başlar Nisan sonu Mayıs başı gibi biter. Fındıklığımızdaki ağaçların diplerinde çıkardı. mor mor çiçekleri olan tüylü tüylü isim zengini bir ot. Her sene canım annem toplar ayıklar, temizler, yıkar, haşlar ve poşetler verir. Bir pişirmesi sonrasında afiyetle yemesi kalır bize... 

Bu sene iş başa düştü. Malum annem Antalya' da. Ben İstanbul' da. O kadar aradım pazarlarda denk gelemedim. Kaç kere Ereğli' ye gittiysem bulamadım ama yılmadım. Sevgili arkadaşım Ayşin aldı, benim için haftalarca dolabında sakladı. Ben de bu hafta şükür kavuştum ve sizlerle paylaşmak için hemen mutfağa girdim.

Temizlerken, yıkarken annemi çok andım. Meşakkatli bir iş, anca anneler yapar, sabırla :) Ben de bir anneyim ama o kadar büyümemişim galiba :) Temizlerken kara ve çürük kısımlarını ayıklamamız yeterli. Güzelce temizleyip, yıkadığımız hodanları tuzlu suda iyice haşlıyoruz. Ya da benim gibi sabırsızlanıp  buharda da pişirebilirsiniz. (düdüklü tencerede 7 dk. buharlı pişirme) Sonra iyice süzdürüp bir tabağa alın. Suyunu iyice sıkarak buzdolabı poşetine koyup derin dondurucuda da saklayabilirsiniz.


Yumurtalı Hodan Tarifi
Malzemeler

  • 3 yumurta
  • 1 orta boy yemeklik doğranmış kuru soğan
  • 1/2 kg. haşlanmış hodan
  • 2 çorba kaşığı ince kesilmiş maydanoz
  • Tuz, Karabiber
  • İsteğe göre pastırma ya da sucuk
  • 2 yemek kaşığı zeytinyağı
Hazırlanışı
  1. Zeytinyağı ve soğanları genişçe  bir tavaya koyun ve soğanlar pembeleşinceye kadar pişirin.
  2. Pastırma veya sucuk ekleyecekseniz bu aşamada ekleyin ve 3-4 dakika dada pişirin.
  3. Üzerlerine yumurtaları kırın ve sürekli karıştırın.
  4. Yumurtaların topak topak olmamasına dikkat edin. 
  5. Bulgur bulgur olan yumurta- soğan karışımına haşlanmış hodanları ekleyin ve güzelce harmanlayın.
  6. Tuzunu, karabiberini de ekleyerek 2-3 dakika daha sürekli karıştırarak pişirin.
  7. Ocağın altını kapatın ve üzerini maydanoz ile süsleyin.
*** Bir başka yöntemde hodanları ekledikten sonra yumurtaları eklemek. Her ikisinde de yumurtaların bütün bütün pişmemesine dikkat etmek gerekiyor. Bu yüzden sürekli karıştırarak birbiri ile harmanlanmasını sağlamalıyız.

Yerken yanında mısır ekmeğinizi de unutmayın...


Sağlıklı, güzel günlerde yemeniz dileklerimle. Afiyet olsun. 


0 yorum: